Jump to the main content of the page

חיפוש

מאמר

פרופסור לורד ויקונט דוד סמואל

פרופסור ויקונט לורד דוד סמואל, 1922-2014, הוא בנם בכורם של הדסה לבית גור ואדוין סמואל. מצד אביו הוא נכדו של הלורד הרברט סמואל, הנציב העליון הבריטי הראשון בארץ ישראל, ומצד אימו – של הבלשן יהודה גור (גרזובסקי).

דוד סמואל נולד בירושלים ב-1922 ב"אוגוסטה ויקטוריה", מושב מוסדות השלטון הבריטי בארץ-ישראל ומשכנו של סבו הרברט סמואל, הנציב העליון.
ילדותו של דוד סמואל עברה עליו בין ירושלים, תל אביב, יפו, רמאללה, חיפה ולונדון, וזאת עקב מגוון תפקידיו מטעם ממשלת המנדט, בהם שירת אביו אדוין סמואל, וגם עקב ביקורים משפחתיים בבתי הסבים בחגים ובחופשות. את לימודיו היסודיים ולימודי התיכון עשה דוד סמואל בבתי ספר בחיפה (בית הספר הריאלי), בירושלים (גימנסיה רחביה) ובלונדון. את לימודי התואר (בכימיה) עשה באוקספורד.
לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס דוד לצבא הבריטי ונשלח לחזית המזרחית, שירת בהודו ובבורמה ואף מונה למושל האי סומטרה. ב-1948, בתקופת מלחמת השחרור, שירת בחיל המדע, שם עסק בייצור נשק.
פרופ' דוד סמואל עבד עשרות שנים במכון ויצמן, תחילה כדיקן הפקולטה לכימיה ובהמשך, לאחר שהסב את תחומי התעניינותו לנוירוביולוגיה, כראש המכון לחקר המוח.
בשנת 1996 קיבל דוד סמואל מהמלכה אליזבת השנייה את התואר "אביר המלכה הבריטית" (O.B.E.)


על קבלת תואר אצולה ממלכת אנגליה

בוקר אחד בשנת 1995, בעת ביקורו של דוד סמואל היה באנגליה, הוא קיבל שיחת טלפון מפתיעה מארמון בקינגהאם, בה הוא נשאל האם יהיה מוכן לקבל מהמלכה את התואר O.B.E. ("מסדר האימפריה הבריטית"). מסתבר שממליצים, שאת זהותם לא ידע, הציעו אותו כמועמד לקבלת התואר. באותה שיחת טלפון ניתנו לו שלושה תאריכים, מהם היה עליו לבחור את המועד הנוח לו ביותר. כמו כן קיבל הוראה לבוא לטקס בלבוש רשמי.

בשנת 1996, ביום המיועד, הגיע דוד סמואל לארמון בקינגהאם ועמד בתור עם עוד מועמדים לקבלת התואר. לפניו בתור עמד אלטון ג'ון. סמואל ניהל איתו שיחה ושמע ממנו את כל קורות חייו. בהגיע תורו לקבלת התואר, הוא צעד דוד סמואל שלושה צעדים קדימה לפי פרוטוקול הטקס. המלכה שוחחה עימו על חינוך ועל מדע בישראל ובבריטניה וגילתה בקיאות רבה בנושא.

המלכה אליזבט הינה אישה נמוכת קומה ואילו דוד סמואל היה איש גבוה. בתמונות היא נראית בגובה שווה עם סמואל, וזאת מאחר והמלכה ניצבה על משטח גבוה, כדי להיות בגובה העיניים עם מקבלי התואר.

ההוראות היו שאסור ללחוץ יד למלכה. לאחר קבלת האות, יש לקוד קידה ולצעוד שלושה צעדים לאחור מבלי להסתובב עם הגב למלכה.

בעת התיעוד למיזם "ישראל נגלית לעין", התבקש דוד סמואל להצטלם כשהוא עונד את האות על חזהו, אך הוא סירב באמרו שאין זה ראוי לענוד את האות המכובד על בגדי החולין שלבש.

צילומים: אלכס נקריאקוב

תודה רבה לנילי אפשטיין וליזה דוידוביץ'